När det kommer till internet har annonser av alla slag länge varit en del av verkligheten. Dock så har många användare idag valt att blockera dessa annonser med webbläsartillägg.
Debatter kring detta har funnits lika länge som tilläggen använts och det är svårt att säga att ena sidan har rätt och den andra fel. Till att börja med så betyder ju dessa blockerade annonser förluster av intäkter för de sajter som har dessa uppe. Men går man över på andra sidan så är det en väldigt vanlig åsikt att många av dessa annonser är väldigt störande och sidor som har flera annonser på sin sajt kan även börja laddas mycket långsammare.
I en krönika på PC För Alla kallade Martin Appel läsare som använde sig av adblock eller liknande program för ”snyltare”. Detta ledde till ett rätt så stort bakslag då många läsare snabbt gjorde detta till ytterligare en debatt i detta ämne.
Detta gick så långt att en ny artikel kom ut på sajten bara tre dagar senare där många av dessa läsare fick sina svar publicerade på sajten och Appel själv fick göra ett kort svar.
Debatten är långt från över, faktumet kvarstår att så länge det finns annonser kommer det finnas sätt att undvika dessa, vilket ju betyder förlorade intäkter.
Parallellen kan dock dras till då piratkopiering först debatterades kring film, tv-serier och spel. Medan detta fortfarande förekommer och kallas ett problem av många så får man även inse att något som helt klart minskat detta problem har varit tjänster som Netflix och Steam. Detta verkar vara för att många såg detta som ett lättillgängligt och prisvärt alternativ.