Som företag så kommer man till slut i den sitsen att man får så mycket digital information att man själv inte kan hantera detta. Oavsett storlek på firman så blir det ohållbart till slut med att var och en lagrar sina datafiler i sina kontorsdatorer, en IT plan bör upprättas hur man ska lösa detta och det finns en hel del smarta IT lösningar för företaget.
Är det dags att se över er IT på företaget så finns det företag som inte gör något annat än att jobba med exakt den lösning som ni kanske kan behöva på just ert företag. IT kan vara mycket komplext men det kan också hjälpa att strukturera upp just er användning av elektronisk data, att upprätta ett e-arkiv kan var en av lösningarna för ert företag. Med en sådan lösning så kan fler få tillgång till ett digitalt arkiv av företagets information, det kan vara fråga om ritningar eller anställningsbevis.
Detta minimerar risken att dokument och information skulle försvinna om en dator havererar, all information finns på en egen server och back-up görs utav tjänsteföretaget som man anlitar. Man kan komma åt information oavsett var man befinner sig och man behöver inte ens sitta vid sin egen dator för att öppna en ritning eller annat dokument. Allt finns tillgängligt och styrt till olika behörigheter så ingen annan än den som har rätt till dokumentet kommer åt det.
Detta var en av många IT lösningar som kan vara bra för företaget, det finns så mycket mer som vi får anledning att komma tillbaka till i en annan artikel.